سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بوسه مهربان

صفحه خانگی پارسی یار درباره

درمان سرماخوردگی روحی!!!!!!!!!!!!!

درمان افسردگی :

 درمان دارویی :

اکثر مطالعات پزشکان حاکی از آن است که ترکیب روان درمانی و دارو درمانی موثرترین درمان برای اختلالات افسردگی است.

 

درمان غیر دارویی :

1- نور درمانی :

برای معالجه افسردگی فصلی به کار برده می شود اما اگر افسردگی فصلی شدید باشد نور درمانی باید با دارو درمانی همراه گردد.

 

2- شوک درمانی:

این شیوه در موارد زیر برای درمان افسردگی به کار می رود 

 الف – افسردگی بیمار با درمان دارویی از بین نرفته باشد .

ب – بیمار قادر به تحمل داروهای ضد افسردگی نباشد .

ج – بیماری چنان شدید باشد که به بهبود سریع نیاز باشد مثلا افکار خودکشی خیلی شدید داشته باشد.

 

درمان گیاهی و غذایی :

بسیاری از فراورده های گیاهی که در ایالت متحده آمریکا در دسترس عموم است جهت درمان بیماری افسردگی بکار می رود . نوع خاصی از مخمر آبجو با عوارض جانبی پائین در این زمینه شناخته شده و در درمان فرم خفیف تا متوسط افسردگی کاربر دارد در کشورهای دیگر مثل هند و سریلانکا ، برگ گیاه برکاموت را به صورت اسانس در جای دارد و در درمان افسردگی بکار برده اند.همچنین دانشمندان با مصرف زیاد روغن ماهی (روغن امگا 3 ) در افراد داوطلب و مقایسه آن با افرادی که آنرا مصرف نکرده اند به این نتیجه رسیده اند که هر چقدر مصرف امگا 3 در جوامع بیشتر باشد افسردگی به حداقل می رسد.

 

روان درمانی :

این نوع درمان شامل درمانهایی است که از دارو استفاده نمی شود موارد زیر از جمله موفقترین شیوه های روان درمانی در درمان افسردگی است .

شناخت درمانی ، روان درمانی بین فردی ، رفتار درمانی ، روانکاوی و روان درمانی خانواده

 

مدیریت افسردگی :

افسردگی هرگز نمی تواند شما را خرد کند اگر یاد بگیرید چگونه آن را مدیریت کنید .

در زیر پنج دستور عمل ساده برای مدیریت افسردگی ارائه می گردد:

 

1- فعالیت بدنی شدید

هرگاه احساس افسردگی کردید باید از نظر جسمی خود را فعال نگه دارید تا انرژیهای زیادی ذهنتان را مصرف کنید .

این انرژی منفی حاصل از افسردگی با فعالیت بدنی شدید به بهترین نحو مصرف می شود . هر فعالیتی که دوست دارید را انجام دهید فرقی نمی کند .

 

2- گشت زدن بی هدف

یکی دیگر از راههای مصرف انرژی منفی و منحرف کردن ذهنتان ، گشت زدن یا رفتن بی هدف به هرکجاست .سوار اتوبوس یا مترو شود و به یک طرف حرکت کنید . در بازارها و مراکز خرید بگردید . در یک رستوران بنشینید و هر چه دوست دارید بخورید یا بیاشامید تا وقتی که کاملا خسته نشده اید به خانه باز نگردید.

 

3- صحبت با یک دوست نزدیک

مشکل خودرا با یک دوست نزدیک در میان بگذارید . سعی کنید هر چه در دل دارید را بیرون بریزید به اشتراک گذاشتن مشکل با یک دوست نزدیک از شدت نیروهای منفی می کاهد.

 

4- بنویسید حتی چرندیات

یک تکه کاغذ بردارید یا کامپیوترتان را روشن کنید و یک فایل ایجاد کنید و شروع به نوشتن احساساتتان کنید . هیچ چیز را مخفی نگه ندارید . هرچه واقعا حس می کنید را بنویسید زیاد در قیدو بند معنی دار بودن نوشته هایتان نباشید.هر آنچه در دل دارید را روی کاغذ یا توی کامپیوتر بریزید و هیچ وقت خسته یا عصبانی نشوید .

 

هیچگاه تصور نکنید که تمام امواج افسردگی ناراحت کننده هستند. بعضی مواقع آغاز یک ایده یا نو آوری بزرگ و جالب هستند. بنابراین مطمئن باشید که پس از گذشتن موج افسردگی ، چیزهای خیلی بهتری برایتان پیش می آید .

 

افسردگی و نظریه های روان درمانی :

1- رفتار درمانی

رفتار درمانگرها به طور کلی دنبال تقویت کردن فعالیتها و تعاملات اجتماعی بیماران هستند . چون بیماران افسرده معمولا انسانهای منفعلی هستند مداخلات رفتاری در آنها احساس تسلط و حق انتخاب ایجاد می کنند. درمانگرها در این مورد بیماران کار خویش را با سنجش خلق آغاز می کنند آنها از بیماران خود می خواهند خلق و خوی خویش را ارزیابی و رویدادهای خوشایند را ثبت کنند در ضمن به کمک مقیاسهای مختلف چون مقیاس درجه بندی افسردگی همیلتون و پرسشنامه افسردگی بک احساس گناه و غم شکست و تغییر اشتها ، خواب ، سلامتی ، میل جنسی ، و دیگر رفتارهای آنان را می سنجند. درمانگران به کمک این اطلاعات می توانند اهداف واقع بینانه ای برای درمان در نظر بگیرند (( فرض کلی در رفتار درمانی این است که تغییر رفتار موجب تغییر فکر و احساس می شود.))

 

2- گشتالت درمانی

به افراد کمک می کند که نسبت به خود و دیگران آگاهی بیشتری پیدا کنند. گشتالت درمانگرها می گویند میزان افسردگی در طول جلسه درمان نوسان دارد چون در گشتالت درمانی ، رفتارها به صورت لحظه ای تغییر می کنند ، روش ثابت و معینی برای رفع افسردگی مطرح نمی شود.

فنون این نوع درمان عبارتند از آزمایشهای خلاقانه و تمرین هایی که خود آگاهی مراجعان را افزایش می دهند.

 

3- درمان یونگی

ساموئلز می گوید :از نظر یونگ افسردگی یعنی مسدود شدن انرژی که در صورت آزاد شدن مسیر مثبتی را پیش خواهد گرفت . یونگ معتقد بود بیماران باید کاملا افسرده شوند تا بتوانند احساساتشان را روشن کنند.

 

4- واقعیت درمانی گلسر

انتخاب افسردگی : به نظر گلسر انسانها افسرده نمی شوند بلکه افسردگی را انتخاب می کنند و رفتار افسردگی را نشان می دهند .گلسر معتقد است درگیر شدن در یک عمل فعالانه به انسانها کمک می کند رفتارهای افسرده و احساس بدبختی آنها جای خود را به احساس کنترل بیشتر دهد که با احساس مثبت تر ، افکار مثبت تر و آرامش جسمی بیشتر همراه است .

 

5- شناخت درمانی بک

آرون بک ،بنیانگذار درمان رفتاری-شناختی ، افسردگی را نوعی اختلال تفکر می داند تا اختلال خلق و آن را بصورت مثلث شناختی افکار منفی درباره خود ، موقعیت و آینده توصیف می کند یعنی فرد افسرده خود را ناقص ، فاقد صلاحیت ناکام و نامطلوب ادراک می نماید . دنیا یک مکان منفی ، پر توقع و بی رحم بنظر می رسد و انتظار دارد که در آینده نیز با شکست ، مجازات ، درد و رنج و محدودیت مواجه شود.

 

6- نظریه درمان وجودی

بوجنتال بیماران افسرده را مایوس می نامد . منظورش از یاس هم این بود که هدفمندی و خواستن در آنها مسدود است . آدم افسرده کسی است که احساس می کند هیچ کار ارزشمندی وجود ندارد و هیچ چیز آنقدر ارزشمند نیست که بخواهد وجودش را برای آن بزحمت بیاندازد آنها دوست دارند ساکت و تنها باشند و در دنیا شرکت نکنند.

 

7- درمان فمینستی

طبق دیدگاه فمینستی ، زن ها دلایل زیادی دارند که 2 برابر مردها افسرده باشند . زن ها چون یاد می گیرند وابسته و درمانده باشند و دیگران را خشنود سازند دچار افسردگی می شوند زیرا احساس می کنند کنترلی روی زندگی خویش ندارند و نمی توانند ابراز وجود کنند. تاکید جامعه بر ظاهر زنان و اینکه ارزشمندی آنها بستگی به نظر مردان دارد،احساس ناتوانی و عجز زنان را تشدید می کند. زن ها به این دلیل بر اثر خشونت،مزاحمت جنسی یا تبعیض درمحل کار دچار افسردگی می شوند که احساس می کنند روی محیط خویش کنترلی ندارند. عوامل دیگری چون بارداری ،زایمان و خانه داری نیز می توانند تاثیر مثبت یا منفی بر زنان بگذارد.

از جمله فنون مورد استفاده در دیدگاه فمنیستی می توان به تغییر دادن نا برابریهای جنسیتی و قدرتی از طریق تغییر رفتار و گروهها و نهادهای اجتماعی اشاره کرد.